نمایش نتایج 1 تا 21 از 21

نام تاپیک: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

  1. #1

    Post راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    سلام!
    من آرش هستم چند روزی میشه که nvidia directx 10 sdk و physx sdk رو دانلود کردم منتها نمیدونم باید چطوری از نمونه کدها و سمپل های موجود توی این sdk ها استفاده کنم من microsoft visual studio 2008 رو هم نصب کردم اما متاسفانه نمیدونم کدوم کدهارو میتونم کامپایل کنم.
    از اساتید محترم این سایت چند تا سوال داشتم:
    1-میشه بدون هیچ پیش زمینه ای با همین directx 10 و physX sdk بازی ساخت؟ یا حتما نیار به یه موتور سورس باز مثل ogre هست؟
    2- من با دیدن sample های directx 10 sdk فوق العاده جذبه برنامه نویسی diretx شدم میخواستم بدونم این api گرافیکی زبان مخصوص به خودش رو داره یا نه باید یک زبان پایه مثل ++c رو بلد باشم؟
    3- من کتاب deitel & deitel رو خوندم منتها به بخش برنامه نویسی شی گرا که میرسم یکم برام گنگ میشه و هرچه صفحات کتاب رو بیشتر میخونم بیشتر گیج میشم. من الان در پایه سوم دبیرستان رشته ریاضی تحصیل میکنم و قصد دارم توی دانشگاه نرم افزار بخونم ممکنه بهم بگید اگر نرم افزار بخونم میتونم با openGL یا Direcx برنامه نویسی کنم؟ یا باید خودم برم دنبال یادگیریش.
    با تشکر از شما.
    آرش.

  2. #2

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    1- بله می توانید، اما حتما باید کتاب DirectX مطالعه کنید. به تنهایی از روی sample ها نمی توانید یاد بگیرید.

    2- از آنجایی که directX با COM نوشته شده است با اکثر زبان ها قابل استفاده هستند. در هر حال چون خودش با ++C/C نوشته شده، زبان اصلی که افراد انتخاب می کنند نیز معمولا همین ++C/C هست.

    3- در اصل در دانشگاه های همه جای دنیا دانشجویان در درس گرافیک رشته نرم افزار باید openGL را یاد بگیرند. ولی از آنجایی که اینجا ایران هست معمولا یا سطحی از آن می گذرند یا فقط به تئوری های قدیمی و برخی هندسه مورد نیاز می پردازند که خیلی مفید نیستند.
    پس در یک کلام خودتان باید کتاب مطالعه کنید که نیازمند دانش اولیه زبان انگلیسی هست، چون کتاب فارسی تقریبا نداریم.

    در مورد بحث شئی گرایی، تقریبا همه افرادی که دیدم و حتی برای خودم هم در سالهای اول گنگ بود، چون مثال های موجود در کتاب ها مثال هایی ساده و برای آموزش بودند، لذا هرگز ماهیت آن ها درک نمی شد. اگر وارد مباحث پیشرفته تر برنامه نویسی بشوید و با API های مختلف گرافیکی کار کنید چون در عمل کاربردها را می بینید کم کم برایتان جا می افتد.

    ضمنا نمونه های DirectX اکثرا با win32 API هستند،پروژه آن در ++Visual C با نام project win32 هست.

  3. #3

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    سلام!
    ممنون از پاسختون.
    ممکنه چند تا از ebook های زبان انگلیسی برای یادگیری directx از صفر رو بهم معرفی کنید؟
    *یادگرفتن سطی تا متوسط ++c چقدر در یادگیری directx میتونه موثر باشه؟
    ممکنه بیشتر راجع به قدرت opengl یا directx 10 (یا 11) توضیح بدید؟
    با تشکر.

  4. #4

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    کتاب ها:
    Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0c: A Shader Approach

    Introduction to 3D Game Programming with DirectX 10

    و این لینک:
    http://www.barnamenevis.org/sh...d.php?t=139312

    یادگرفتن سطی تا متوسط ++c چقدر در یادگیری directx میتونه موثر باشه؟
    پیش نیاز اول شروع به کار با DirectX این هست که حتما به قدر کافی (حداقل در حد متوسط) با زبان ++C آشنا باشید.

    DirectX SDK تنها یک سری کتابخانه و توابع و کلاس در اختیار شما قرار می دهد که باید توسط زبان ++C آن ها را فراخوانی کنید.

    win32 API چیزی هست که اگر بدانید کمکتان می کند، اگر هم ندانید تقریبا همه کتاب ها به قدرت کافی در مورد آن برای شروع کار توضیح می دهند تا پنجره برنامه خود را با آن بسازید.

    ممکنه بیشتر راجع به قدرت opengl یا directx 10 (یا 11) توضیح بدید؟
    اگر منظورتان تفاوت و حوزه قدرت این دو هست، ترجیح می دهم این را به شما بسپارم تا خودتان تحقیق کنید.

  5. #5
    کاربر دائمی
    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    محل زندگی
    هستیم همین دور و برا
    پست
    120

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    سلام...
    من تا الان روي C#‎ كار مي كردم البته نه به صورت حرفه اي.شايد بشه گفت آماتور رو به متوسط...
    مي خواستم در زمينه بازي سازي فعاليتم رو ادامه بدم...آيا به نظر شما بهتره كه C#‎ رو فعلاً‌ كنار بذارم و برم سمت ++c يا همون C#‎ رو ادامه بدم؟


    مـمـنون

  6. #6

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    نقل قول نوشته شده توسط Nima_NF مشاهده تاپیک
    کتاب ها:
    Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0c: A Shader Approach

    Introduction to 3D Game Programming with DirectX 10

    و این لینک:
    http://www.barnamenevis.org/sh...d.php?t=139312


    پیش نیاز اول شروع به کار با DirectX این هست که حتما به قدر کافی (حداقل در حد متوسط) با زبان ++C آشنا باشید.

    DirectX SDK تنها یک سری کتابخانه و توابع و کلاس در اختیار شما قرار می دهد که باید توسط زبان ++C آن ها را فراخوانی کنید.

    win32 API چیزی هست که اگر بدانید کمکتان می کند، اگر هم ندانید تقریبا همه کتاب ها به قدرت کافی در مورد آن برای شروع کار توضیح می دهند تا پنجره برنامه خود را با آن بسازید.


    اگر منظورتان تفاوت و حوزه قدرت این دو هست، ترجیح می دهم این را به شما بسپارم تا خودتان تحقیق کنید.
    در مورد physx چطور؟ پیش نیازش زبانه ++C هست؟
    بنظر شما الان دوباره یادگیری ++c رو شروع کنم یا بزارم وارد دانشگاه بشم بهتره>؟
    در مورد مقایسه open gl و directx هم اگر ممکنه یه توضیح کوتاه بدین چشم خودم تحقیق هم میکنم. اینطوری که از ظاهر قضیه پیداست همه opengl رو برتر میدونن ولی من چون ازش اطلاعاتی ندارم directx رو برتر میدونم راستی کارت گرافیک بنده gtx280 هست که با وجود پشتیبانی از directx10 از opengl3 پشتیبانی نمیکنه که این خودش یه ضعفه opengl هست که فقط فعلا کارتهای سری quadro nvidia (در مورد ati اطلاعاتی ندارم) از opengl 3 پشتیبانی میکنند و دیگری هم تمامی بازیهای روز دنیا از directx استفاده میکنند نه opengl از جمله غول گرافیکی بازیها یعنی crysis ممکنه نمونه کاری چیزی از قدرت opengl بمن بدید؟
    راستی الان باید opengl 2.1 رو با directx10 مقایسه کرد.
    اگه بخوایم پای opengl3 رو وسط بکشیم اونوقت باید با directx11 مقایسش کنم که فکر کنم بازم directx11 بالاتر باشه..
    حالا اگه ممکنه شما که استاد مایی یکم آگاهمون کن.
    راستی لینک موجود توی اون صفحه بالا نیومد...
    با تشکر.
    آرش.

  7. #7

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    نقل قول نوشته شده توسط arash.kh مشاهده تاپیک
    در مورد physx چطور؟ پیش نیازش زبانه ++C هست؟
    بنظر شما الان دوباره یادگیری ++c رو شروع کنم یا بزارم وارد دانشگاه بشم بهتره>؟
    در مورد مقایسه open gl و directx هم اگر ممکنه یه توضیح کوتاه بدین چشم خودم تحقیق هم میکنم. اینطوری که از ظاهر قضیه پیداست همه opengl رو برتر میدونن ولی من چون ازش اطلاعاتی ندارم directx رو برتر میدونم راستی کارت گرافیک بنده gtx280 هست که با وجود پشتیبانی از directx10 از opengl3 پشتیبانی نمیکنه که این خودش یه ضعفه opengl هست که فقط فعلا کارتهای سری quadro nvidia (در مورد ati اطلاعاتی ندارم) از opengl 3 پشتیبانی میکنند و دیگری هم تمامی بازیهای روز دنیا از directx استفاده میکنند نه opengl از جمله غول گرافیکی بازیها یعنی crysis ممکنه نمونه کاری چیزی از قدرت opengl بمن بدید؟
    راستی الان باید opengl 2.1 رو با directx10 مقایسه کرد.
    اگه بخوایم پای opengl3 رو وسط بکشیم اونوقت باید با directx11 مقایسش کنم که فکر کنم بازم directx11 بالاتر باشه..
    حالا اگه ممکنه شما که استاد مایی یکم آگاهمون کن.
    با تشکر.
    آرش.
    چرا بیخودی داری نظر میدی؟!!

    OpenGL 3.x و حتی OpenGL 2.x میتونن رو تمام سیستم عاملها اجرا بشن.( سیستم عاملهایی که درایور کار با اونها رو داشته باشن. ) که این بزرگترین مزیت در مقابل دایرکتی به شمار میره که زیر ویستا حتی با ایکس.پی هم نمی تونه اجرا بشه. از طرف دیگه OpenGL در مقابل دایرکت جای خودش رو داره یعنی اکثر نرم افزارهای CAD و نرم افزارهای سه بعدی embdedd سیستم با اون طراحی میشن ( از نرم افزارهای صنعتی گرفته تا نرم افزارهای نظامی). به علت اینکه OpenGL یک استاندارد صنعتی گرافیک هستش دیتیل زیاد برای راه اندازی و کار کردن داره که در مقابل اون دایرکت که میشه گفت تنها به درد ویندوز و بازی سازی توی اون میخوره کار رو برای راه اندازی و کار کردن با اون آسون کرده. هر دوی این رابطها مزیتها و بدی های خاص خودشون رو دارن و این بستگی به سلیقه اشخاص داره که کدومیک رو ترجیح بدن. توی ویندوز هیچ کدوم به اون یکی ارجحیتی حتی از لحاظ سرعت ندارن اما فقط این رو بگم که OpenGL داخل لینوکس تقریبا 40 درصد افزایش سرعت نسبت به ویندوز داره و مساله دیگه این هستش که OpenGL به صوزت الحاقی کار میکنه که این قدرت رو به سازنده میده که بتونه موارد خاص کارت گرافیکی خودش رو داخلش جا بده. و این باعث شده همیشه موارد جدید با OpenGL تست بشه و بعدش که استاندارد شد و یا مایکروسافت خواست جاش بده وارد دایرکت بشه.

    این بحث بارها اینجا مطرح شده و هیچ وقت نتیجه نداده اگر crytek از driect استفاده میکنه در مقابل اون ID از OpenGL استفاده میکنه و یا اگر max از دایرکت استفاده میکنه ( به صورت پیش فرض) مایا و بلندر از OpenGL استفاده میکنن. تازگیها نمی دونم سایتهای مکینتاش و نوکیا رو دیده باشی ولی هر دوشون شروع به استفاده از OpenGL کردن. سری جدید نوکیا باعث شده که حتی نوکیا به این فکر بیفته که سیمبین رو هم کنار بذاره و از لینوکس و OpenGL ES استفاده کنه و apple هم که سر این موضوع با nvidia قرار داد بسته.

    http://maemo.nokia.com/

  8. #8

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    دایرکت که میشه گفت تنها به درد ویندوز و بازی سازی توی اون میخوره کار رو برای راه اندازی و کار کردن با اون آسون کرده.
    خوبه خودتون دارین میگین برا بازیسازی منم گفتم بازیسازی نه کاره صنعتی و نظامی در ضمن اینکه نوکیا از چه چیزی استفاده میکنه هیچ ربطی به بازی و بازیسازی نداره.
    شما داری عقیدتو به بقیه تحمیل میکنی.... من فکر نمیکنم توی بازیسازی در برابر dx10 یا حتی 11 /opengl حرفی برای گفتن داشته باشه در ضمن id رو منظورتون رو نفهمیدم میشه اسمه کاملش رو بنویسید. crysis یه حقیقت غیر قابل انکاره و بزودی crysis 2 هم کل صنعت گرافیک بازی رو در اختیار میگیره... اگه توی صنعت بازی کاره شاخی کرده اونوقت بیاید عقایدتون رو توی ضمینه بازی سازی هم باز به ما تحمیل کنید.
    در ضمن از بحث تاپیک دور نشید من راجع به یادگیری dx10 نظر خواسته بودم نه مناظره در مورد قدرت opengl یا dx.
    آرش.

  9. #9

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    چه جوری میتونی در مورد OpenGL نظر بدی در حالی که حتی با اون هم کار نکردی. جالبه در مورد OpenGL 3 داری نظر میدی در حالی که حتی کسایی که با OpenGL کار میکنن بطور کامل نمی تونن با اون کار کنن و هنوز تازه 12 ماه از ریلیز اون میگذره و ...

    ببین اکثر مردم با ویندوز به جای لینوکس کار میکنن چون لینوکس برای حرفه ای ها هستش. قضیه OpenGL و اکثر نرم افزارهای OpenSource هم همینطوری هستش. اما با گدشت زمان OpenSource جای شرکتها رو داره میگیره چون اونها به جای نحوه کار کرد و جذب کاربر به فکر طراحی اصولی هستند و بس . مثلا زمانی که OpenAL مطرح شد کمتر کسی فکر می کردش که روزی برسه حتی اونهایی که دایرکت کار می کنن به جای دایرکت sound از اون استفاده کنن اما حالا روز به روز به تعداد موتورهایی که از OpenAL استفاده میکنن ، به تعداد بازیهایی که از OpenAL استفاده میکنن اضافه میشه و تنها دلیلش انعطاف پذیر بودن اون هستش. قضیه OpenGL هم همینطوریه. OpenGL زمان طراحیش دقت بیشتر رو به آسونی بیشتر ترجیح دادن و نتیجه این شدش که قبل از اینکه دایرکت 10 بوجود بیاد OpenGL توی همه سیستم عاملها از امکانات اون که یکیش geometry shaders باشه پشتیبانی می کردش و ... . تو کمتر از چند ماه بعد دایرکت 10 همراه با ویست اومدش که هیچ وقت نتونست طرفدارهای دایرکت 9 رو جلب خودش بکنه. دو تا زبون GLSL و CG با اینکه بعد از HLSL به وجود اومدن اما همیشه از اون جلوتر بودن. جالبه که از سری هشت به بعد Geforce این دو تا زبون حتی با هم دیگه ترکیب میشن. یعنی شما میتونی یه ترکیبی از کد CG و GLSL بنویسی و حتی توی یکی از فروم ها دیدم که قضیه اجرا کردن شیدرهای HLSL توسط OpenGL 3.x مطرح شده بود ( امکان داره نشدنی باشه اما با توجه به ساختار جدید GLSL و OpenGL 3.x بعید نیستش.) در حالی که دایرکت مشکل نسخه سیستم عامل رو داره OpenGL با مطرح کردن دو الحاقی جدید حتی ایجاد context رو داره بطور کل مجزا از سیستم عامل میکنه و ... . اینها دلیلهایی هستن که من رو بطرف OpenGL جذب کردن.

    از نظر گرافیکی ( در سطح بازی) هر کاری رو که بخوای هم میتونی با OpenGLو هم دایرکت انجام بدی بدون اینکه که اختلاف سرعت داشته باشی ( حداقل بیشتر از 10% ) . اینکه که بگی دایرکت و OpenGL قابل مقابسه نیستن اشتباه هستش مگر زمانی که بخوای اونها رو تو موارد دیگه مقایسه کنی.

  10. #10

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    در ضمن از بحث تاپیک دور نشید من راجع به یادگیری dx10 نظر خواسته بودم نه مناظره در مورد قدرت opengl یا dx.
    من در همان پست اول به شما گفتم که سر این موضوع خودتان تحقیق کنید،
    این گونه موضوعات هرگز شما را به جواب درستی نمی رساند، در فروم های حرفه ای دنیا هم مطرح کردن موضوعات زیر ممنوع شده است (مگر اینکه به هدف و موضوع خاصی اشاره کنید و بخواهید پیشنهادات برای انجام آن هدف را بشنوید):
    linux یا windows
    OpenGL یا DirectX
    Max یا MAYA
    و ...

    مطمئن باشید چه شما قانع شوید و چه نشوید، توسعه دهنده های هر دو مورد همچنان تلاش خود را می کنند که بهترین باشند.
    پس لطفا بحث های این چنینی را دراین فروم نیز نکنید تا به ناچار تاپیک قفل نشود.

  11. #11

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    ممنون از توضیحتون.(البته با خونسردی )
    آقا پویا ممکنه از ضعفهای opengl هم بگید؟
    چه لزومی داره در حالی که همه ی بازیهای بزرگ رو برای windows پابلیش میکنند اینرو برای دایرکت یه ضعف به حساب بیاریم؟
    کدوم شرکت بازیسازی به خاطر پشتیبانی opengl از linux دیریکت رو رها میکنه؟
    من قصد دارم فردا nvidia opengl sdk رو هم دانلود کنم...
    تشکر.

  12. #12

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    ضعف:

    1.کامپایلر شیدرش real-time هستش و سخت افزاری عمل میکنه مگر اینکه برنامه به اسمبلی نوشته بشه.
    2. برخلاف دایرکت شبیه ساز نرم افزاری نداره. یعنی اگر یه مورد رو سخت افزار پشتیانی نکنه برنامه تعظیل میشه ولی دایرکت شبیه سازی میکنه. هرچند که اینکار برای بازی فایده نداره و باعث افت شدید سرعت و کارایی میشه.
    3. به غیر از کار گرافیکی همه کارها رو خودت باید انجام بدی. از ساخت پنجره و کنترل ماوس و کی بورد گرفته تا لود تصویر و فونت. ( البته برای تمام اینها میتونی از کتابخونه ها استفاده کنی)
    4. توی ویندوز افت 40 درصدی پرفورمانس داره (میگن این کار رو عمدا مایکروسافت انجام میده) ولی با این حال سرعتش تقریبا با دایرکت برابر و شاید هم تو بعضی موارد بیشتر باشه. داخل سیستم هامل MacOS و لینوکس با تمام سرع کار میکنه. یه سایت تو این ضمینه تحقیق کرده و از 85 فریم داخل ویندوز به 137 فریم داخل لینوکس رسیده.
    5. برنامه نویسی باهاش تو قدم های اولیه خیلی آسون اما با گذشت زمان به صورت صعودی سختر میشه. ( برای یه RTT و یا یه MRT ساده باید کلی کار انجام بدی که البته اکثر اونها برای مدیریت بالاتر هستن).



    سراغ nvidia sdk هم نرو اون برای حرفه ای های OpenGL هستش. بهترین مرجع سایتهای زیر هستند:
    nehe.gamedev.net
    opengl.org
    codesampler.com
    و ...

  13. #13

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    سلام!
    ممنون از توضیحتون. ولی شما انقدر فنی توضیح میدی که بعضی از بخشهای پستاتون رو اصلا نمیفهمم.
    راستی یکی از سوالای منرو جواب ندادید...
    در حالی که تمامیه بازیهای روز games for winodws هست دیگه چرا باید پشتیبانی نکردن dx از linux رو (توی بازیسازی) براش یه ضعف به حساب بیاریم...
    و البته کسی linux نصب نمیکنه که بازی کنه همونطور که خودتون گفتید برای حرفه ای هاست.
    آرش.

  14. #14

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    کسی لینوکس نصب نمی کنه؟؟
    بازیها برای ویندوز هستن؟؟

    نه اتفاقا تعداد کسایی که لینوکس نصب میکنن خیلی زیاده. و جالبه که اکثر اونهایی که نصب می کنن از لینوکس راضیتر هستند تا ویندوز. بازیهای زیادی برای لینوکس هم منتشر میشن که نمونه اون Doom و یا همون Quack هستن.

    کاش مشکل فقط لینوکس بودش. تقریبا 40 درصد آمریکایی ها از سیستم های مکینتاش استفاده میکنن و اکثر اونها MacOS رو ترجیح میدن که دایرکت حتی رو اون هم اجرا نمیشه. جالبه که کارایی بالای سیستم های مکینتاش به IBM PC هم باعث شده طرفدارهای اونها توی کشور خودمون هم هر روز بیشتر بشه.

    بازیسازی با دایرکت تنها راحتر هستش و بس و همین باعث میشه که هزینه ساخت بازی کاهش پیدا کنه و شرکت توسعه دهنده همون هزینه رو صرف قسمتهای دیگه بکنه و در نتیجه بتونه نتیجه بهتر بگیره. این کار با OpenGL سختر هستش و هزینه بیشتری صرفش میشه. البته این موضوع بعد از مطرح شدن GameEngine بر طرف میشه. مثلا گیم انجین OGRE هم دایرکت رو پشتیبانی میکنه و هم OpenGL . که با توجه به اینکه تنها با نصب درایور سخت افزاریت میتونه بازی OpenGL رو توی همه سیستم عاملهای مشهور مثل Linux، windows و MacOS اجرا کنه. ولی این مورد درباره Direct فرق میکنه و حتما باید ویرایشی که باهاش کامپایل شده همراش باشه.

    لینوکس برای حرفه ای ها هستش اما آماتورها هم میتونن باهاش کار کنن. محیطهای گرافیکی سیستم عاملهایی مثل دبین و پارسیکس و یا KDE و یا suse خوشگل باعث شده که خیلی ها رو جذب کنه. پلاسما که داخل KDE قوقا به پا کرده و هم دست MacOS و هم ویندوز رو توی گرافیک از پشت بسته. سازگاری بالای لینوکس توی محلی سازی هم که یه بحث دیگست و حتی تاریخ شمسی رو هم ساپورت میکنه. محیطهای خوب ویکپارچه توسعه مثل eslips و یا codeblock هم که کمکم دارن رقیب VS میشن و اگر همین شکلی پیش برن VS رو هم پشت سر میذارن. ترکیب LAMP هم که هنوز حاکم بر دنیای وب هستش. دیگه چی میخوای: امنیت، برنامه های زیاد و مجانی، نداشتن ویروس آنچنانی، قدرت و سرعت و ...

    لینوکس برای حرفه ای هستش چون هر قدرتی رو بخوای بهت میده. فقط لازمه که یکسری مبانی جدید یاد بگیری و بس و بعد از یه مدت خودت هم راه می افتی:

  15. #15

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    نقل قول نوشته شده توسط pswin.pooya مشاهده تاپیک
    کسی لینوکس نصب نمی کنه؟؟
    بازیها برای ویندوز هستن؟؟

    نه اتفاقا تعداد کسایی که لینوکس نصب میکنن خیلی زیاده. و جالبه که اکثر اونهایی که نصب می کنن از لینوکس راضیتر هستند تا ویندوز. بازیهای زیادی برای لینوکس هم منتشر میشن که نمونه اون Doom و یا همون Quack هستن.

    کاش مشکل فقط لینوکس بودش. تقریبا 40 درصد آمریکایی ها از سیستم های مکینتاش استفاده میکنن و اکثر اونها MacOS رو ترجیح میدن که دایرکت حتی رو اون هم اجرا نمیشه. جالبه که کارایی بالای سیستم های مکینتاش به IBM PC هم باعث شده طرفدارهای اونها توی کشور خودمون هم هر روز بیشتر بشه.

    بازیسازی با دایرکت تنها راحتر هستش و بس و همین باعث میشه که هزینه ساخت بازی کاهش پیدا کنه و شرکت توسعه دهنده همون هزینه رو صرف قسمتهای دیگه بکنه و در نتیجه بتونه نتیجه بهتر بگیره. این کار با OpenGL سختر هستش و هزینه بیشتری صرفش میشه. البته این موضوع بعد از مطرح شدن GameEngine بر طرف میشه. مثلا گیم انجین OGRE هم دایرکت رو پشتیبانی میکنه و هم OpenGL . که با توجه به اینکه تنها با نصب درایور سخت افزاریت میتونه بازی OpenGL رو توی همه سیستم عاملهای مشهور مثل Linux، windows و MacOS اجرا کنه. ولی این مورد درباره Direct فرق میکنه و حتما باید ویرایشی که باهاش کامپایل شده همراش باشه.

    لینوکس برای حرفه ای ها هستش اما آماتورها هم میتونن باهاش کار کنن. محیطهای گرافیکی سیستم عاملهایی مثل دبین و پارسیکس و یا KDE و یا suse خوشگل باعث شده که خیلی ها رو جذب کنه. پلاسما که داخل KDE قوقا به پا کرده و هم دست MacOS و هم ویندوز رو توی گرافیک از پشت بسته. سازگاری بالای لینوکس توی محلی سازی هم که یه بحث دیگست و حتی تاریخ شمسی رو هم ساپورت میکنه. محیطهای خوب ویکپارچه توسعه مثل eslips و یا codeblock هم که کمکم دارن رقیب VS میشن و اگر همین شکلی پیش برن VS رو هم پشت سر میذارن. ترکیب LAMP هم که هنوز حاکم بر دنیای وب هستش. دیگه چی میخوای: امنیت، برنامه های زیاد و مجانی، نداشتن ویروس آنچنانی، قدرت و سرعت و ...

    لینوکس برای حرفه ای هستش چون هر قدرتی رو بخوای بهت میده. فقط لازمه که یکسری مبانی جدید یاد بگیری و بس و بعد از یه مدت خودت هم راه می افتی:
    سلام!
    ممنون از توضیحاتتون.
    من سنم کمه و البته حرفه ای نیستم شاید درست متوجه نشم که شما چی میگید ولی میدونم هرچی میگید درسته.حالا به نظر شما الان از کجا شروع کنم بهتره؟
    راستی فکر کنم بازی wolfenstein رو یادتون میاد؟ با opengl ساخته شده بود که یکی از برترین بازیهای اونموقع بود.ولی الان در حالی که همچنان از opengl استفاده میکنه یکی از مزخرفترین گرافیکهای بازیهای روز رو داره(میشه گفت غیر از نورپردازی هیچ فرقی با نسخه قبلش نداره.بافهتای بیروه...تکسچیرینگ بیروهتر..گیم پلی نچندان جالب و نمره ای هم که از سایتهای مختلف آورده تعریفی نداره)
    حالا در حالی که شما میگید استفاده از opengl خرج داره وقتی ولفنشتاین از opengl استفاده کرده یعنی خرجش رو تقبل کرده ولی چرا از قدرتش استفاده نکرده؟ اونم activison?
    با تشکر.
    آرش.

  16. #16

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    بازی wolfeshtain هم جزء بازیهای کمپانی ID هستش و برای چند سال پیش هستش. حتی فبل از doom III ارائه شده. این بازی در زمان خودش جزء بازیهای مطرح بوده.


    از ین بگذریم. شما تا حالا بازی مذخرف دایرکت ندید؟؟؟

  17. #17
    کاربر دائمی آواتار AliyerEdon
    تاریخ عضویت
    اسفند 1386
    محل زندگی
    پایین شهر قم و بالای شهر کامپیوتر
    سن
    33
    پست
    114

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    سلام
    نمی خوام شر راه بندازم ول چند نکته که تو 2-3 سال تجربه به دست آوردم رو می گم:
    1. اول اینکه می خوای چی کار کنی؟
    الف: بازی ساز
    ب: انجین ساز
    الف: اگه می خوای بازی ساز بشی و بازی بسازی بدون چون و چرا و سوال برو سراغ گیم انجین!! البته یاد گرفتن اصول و مقدمات DX و GL خیلی کمکت می کنه. مخصوصا زبان ++C. چون تمام بازی ساز های ایرانی بعد از یه تجربه ی نا موفق تو ساخت بازی با انجین خودی سراغ انجین های غربی رفتند و کلی پیشرفت داشتند. اینو خودشون تو بنیاد می گن و الان هم دنبال UE3 هستند!! چون واقعا امکاناتی داره که اگه بخوای بدون اونها و با انجین خودت بازی رو بسازی، بدون پرده بگم، 20-30 سال وقت نیاز داری!!
    ب:اگه بخوای انجین بسازی به هیچ شغل و در آمد و اعتبار و محبوبیتی پیش هیچ کس به غیر از چند نفر مثل من و چند تا دیگه تو این فروم نمی رسی و فقط می تونی به عنوان یه تفریح ازش استفاده کنی. نظر شخصی من انه که اگه می خوای انجین بسازی از Ogre استفاده کن و برای خودت باهاش یه ادیتور بساز و امکانات بهش قرار بده تا پیشرفت فوق العاده ای کنی!! مثل موتور NeoAxis که تو 2 سال فوق العاده حرفه ای شده و بازی ایرانی هم دارند باهاش می سازند!!

    2. می خوای شغل داشته باشی؟ یعنی شغلت سه بعدی باشه؟
    برای این کار باید بازی ساز بشی و تو ایران برای تحقیقات بر روی DX و GL بودجه و هزینه نمی دند!! و باید بری بازی ساز بشی اونهم با انجین حاضری!!

    3. نمی دونی از چه موتوری استفاده کنی؟
    بنده 2-3 ساله هم با GL و DX و زبان ++C و MFC کار کردم و تمام انجین های معروف رو کار کردم و الان بعد اینهمه مدت تنها یه انتخاب دارم و تا بهتر ا اون ساخته نشه رهاش نمی کنم!! چون به شدت حرفه ای و با اصول ساخته شده و ابتدا رو مک بوده و بعد به ویندوز پورت شده و این یعنی اینکه رو مک هیچ نرم افزار بی کیفیتی نیست و اکثر نرم افزار های روی مک عالی اند!!
    این انجین Unity3d بود که اوایل که دیدم و باهاش زیاد کار می کردم مسخره اش می کردم ولی حالا که یه چند آموزش دیدم و داریم باهاش بازی می سازیم به هیچ عنوان رهاش نمی کنم!! می تونی بازیت رو بسازی با کمترین باگ ممکن!! چون 80 درصد کارهاش ویژوال تنظیم می شه و این یعنی راز موفقیت انجین های بزرگی مثل UE3 و Cry Engineو ...
    راستی بازیهاش رو وب هم اجرا می شه. یعنی من بازی هایی رو تو وب بازی کردم که گرافیک خیلی بالایی داشتند!! که با ان انجین ساخته شدند!! فکرش رو بکن: یه بازی سه بعدی با شیدر های پیشرفته در وب!! و به صورت آنلاین!! تازه اول بازی رو لود می کنه و بعد وقت اجرا انگار از روی هارد داره اجرا می شه!!

  18. #18

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    نقل قول نوشته شده توسط pswin.pooya مشاهده تاپیک
    بازی wolfeshtain هم جزء بازیهای کمپانی ID هستش و برای چند سال پیش هستش. حتی فبل از doom III ارائه شده. این بازی در زمان خودش جزء بازیهای مطرح بوده.


    از ین بگذریم. شما تا حالا بازی مذخرف دایرکت ندید؟؟؟
    سلام!
    من منظورم ولفن اشتاین جدید بود جناب پویا...
    بازی مزخرف تا دلت بخواد اینروزا پیدا میشه(از نظر داستان و گیم پلی ) ولی من منظورم از نظر گرافیک بود(بحثمون همین بود) شما ... برید ولفن اشتاین جدید رو بخرید( 1 هفتست ارزه شده) ببینید اصلا با بازیهای الان (حتی god father2 قابل مقایسه هست)...
    AliyerEdon,
    سلام!
    از توضیحاتتون ممنون.
    فقط قبلش یه چیزی رو اشاره کنم من 5 ساله که دارم توی زمینه ساخت بازی فعالیت میکنم ولی بخاطر درسم نتونستم اونطور که باید و شاید پیشرفت کنم.
    بنده نزدیک به 2 سال هست که مدیر بخش 3dgs سایت طراحان پارسی هستم.
    میدونم 3dgs در حدی نیست که بشه حتی صحبتشو هم کرد ولی میخواستم بگم که من صفره صفر هم نیستم.
    *شما میشه بگید چه شرکتی قصد خرید ue3 رو داره؟........اگر کار با ue3 آسون بود فقط gears of war قادر به نشون دادن قدرتش نبود و افتضاحه گرافیکی ای مثل turok به بار نمیومد...فکر میکنم بازیسازهای ایرانی حالا حالا ها باید مطالعه کنند و تجربه کسب کنند وگرنه جز ضرر مالی خرید ue3 هیج مزیتی نداره..(گرچه بعید میدونم خبر شما صحت داشته باشه ..بدون منبع)
    آرش.

  19. #19
    کاربر دائمی آواتار AliyerEdon
    تاریخ عضویت
    اسفند 1386
    محل زندگی
    پایین شهر قم و بالای شهر کامپیوتر
    سن
    33
    پست
    114

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    من نگفتم قصد خرید حتمی دارند یا اینکه کسی داره باهاش بازی می سازه. من تو مجلات بازی خوندم که تو نمایشگاه دبی پارسال با سازندگان آنریل صحبت کردند تا یه نسخه ی لیمیت شده بهشون بدن با قیمت کمتر. ولی بعد اون خبری نشد. در مورد آنریل هم چون هرجا بحث نداشتن پیشرفت پیش میاد، بعضی از بازی سازها حرف آنریل رو وسط می کشند، من گفتم که قصد کار با اون رو دارند. در مورد کار کردن با آنریل هم منظور من توانایی های اون بود که تو انجین های عمومی دیگه وجود نداره!! و چون وجود نداره پس حرف تونستن یا نتونستن کار باهاش منتفیه. اینم بگم که فقط قدرت آنریل تو گرافیک نیست و به نظر خودم از نگر گرافیکی خیلی بد رنگه ، منظورم تو پیاده کردن گیم پلی و Cut SCene داخل بازی و غیره هست که آنریل خیلی راحت میتونه پیاده کنه چون برای هر کاری ادیتور مخصوص داره. البته نظر من هم همینه که اینها همش بهونه هستن. چون ما هرچی که خواستیم تونستیم با انجین Unity3d در بیاریم.
    پیشرفت بازی سازی ایرانی ها هم هزار و یک دلیل داره که نمی شه توضیح داد. پس نمی شه کپی رایت یا تکنولوژی رو بهونه کرد!! ( این رو به شما نگفتم و کلی بود).
    در مورد انجین 3dgs هم به نظر من بیخیالش شو. چون حالت گول زننده داره و فکر می کنی خیلی ساده ست ولی هیچ امکانات مدرنی نداره.

  20. #20

    نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    سلام!
    در مورد صحبت AliyerEdon عزیز باید بگم که بازیهایی که نتونستند از قدرت ue3 استفاده کنند کم نیستند از جمله اون میشه به black site area 51 هم اشاره کرد...و یا خیلی از بازیهای دیگه که اگه لازم باشه اسمشون رو میارم.
    اون مجله ای که گفتید بازی رایانه بود و در مورد سخنگوی شرکت epic نوشته بود که ایشون فقط از قرفه های ایران هم بازدید کردند و از پشتکار بچه های ایرانی هم استقبال کردند و کنفرانسی هم که در مورد ue3 گذاشتند برای کلیه افرادی بوده که توی این نمایشگاه شرکت کردند نه چیزه دیگه ای...

    و برای جناب پویا:
    بنده opengl sdk سایت nvidia رو دانلود کردم و چون قصد داشتم از روی سمپل ها تا حدودی قدرت گرافیکی opengl رو با directx مقایسه کنم...
    میشه گفت opengl در برابر dx10 هیچ چیزی برای اراعه کردن(توی این سمپلها) نداره و من علت تعصب بیهوده شما روی opengl رو آخر نفهمیدم همونطور که گفتم بازی wolfenstein هم که درست در موردش پاسخ ندادید در مورد این ضعف قدرت گرافیکی صدق میکنه!!
    راستی این glsl چیه؟ چیزی شبیه به hlsl هست؟
    آیا میتونه از قدرت pixel shader 4.0 یا 5.0 (برای dx11 ) استفاده کنه؟
    geomery shader و vertex shader چطور؟
    تنها سمپلی که توی این sdk با dx قابل مقایسه بود hdr lighting بود که انصافا زیبا طراحی شده بود...
    راستی توی opengl خبری از parallax mapping هست؟(نقوش برجسته کیفیت بالا؟)
    خبری از volumetric lighting هست؟
    تکنولوژی های به نمایش در آمده توی opengl sdk رو میشه با dx8 یا 9 مقایسه کرد..
    اگر ممکنه بیشتر توضیح بدید و روونتر.
    ممنون.
    آرش.

  21. #21

    Talking نقل قول: راهنمایی برای nvidia DirectX 10 sdk

    دوستان می خواستم بپرسم که فرق vb‎.Net و ++C در کار با این موتور چیه ( nvidia DirectX 10 sdk) ، همه جا وقتی صحبت از بازی سازی میشه دست میزارن رو ++C چرا؟؟؟؟

    آیا واقعا ++C در این ضمینه برتره؟؟؟؟
    و اگر اینجوریه گناه من که چند سال وقتم رو رویvb‎.Net گذاشتم چیه

قوانین ایجاد تاپیک در تالار

  • شما نمی توانید تاپیک جدید ایجاد کنید
  • شما نمی توانید به تاپیک ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
  • شما نمی توانید پاسخ هایتان را ویرایش کنید
  •