نمایش نتایج 1 تا 6 از 6

نام تاپیک: مدیریت برنامه نویسان

  1. #1

    مدیریت برنامه نویسان

    امروز تاپیکی رو که یکی از دوستان برای مدیریت پروژه ایجاد کرده بودن دیدم و به فکر افتادم تاپیک مشابهی برای مدیریت برنامه نویسا ایجاد کنم: (مدیر محترم، در صورتی که محتوای این تاپیک رو مناسب این تالار نمی دونید ، لطفا به تالار مربوطه انتقالش بدید)
    به نظر من مهم ترین عامل در موفقیت یک شرکت ، مدیریت منابع انسانی هست. (نحوۀ استخدام ، شرایط مالی ، کاری و تسهیلات برای کارمندان ، نحوۀ نگرش به کارمندان ، احترام گذاشتن به فردیت کارمندان ، ...)
    یه سری کتاب و بلاگ و مطلب هستن که هر مدیر برنامه نویسی ای باید بخونه :
    1- وبلاگ Joel Spolsky و کتاب های ایشون (Joel On Software ، More Joel On Software ، Smart and Gets Things Done)
    2- وبلاگ Paul Graham
    3- کتاب Peopleware
    4- Dreaming In Code
    5- Mythical Man-Month
    برنامه نویس تا جایی که برای شرکت امکان داره باید محیطی مشابه اتاق کارش در منزل داشته باشه (داشتن یک اتاق (یک محیط ایزولۀ شخصی بر خلاف کابین ها (cubicle)) که در اون privacy داشته باشه خیلی مهمه)
    از نظر تجهیزات فنی نباید برنامه نویس ها مشکلی داشته باشن. یک سیستم + دو مانیتور بزرگ حداقل امکاناتیه که یه برنامه نویس لازم داره. صندلی ای که یک برنامه نویس روزی حداقل 8 ساعت بر روی اون می نشینه هم خیلی مهمه. (از اون مواردی هست که تا جایی که می تونه ، مدیر باید خرج کنه و بهترین صندلی رو تهیه کنه)
    شاید خنده دار باشه تاکید بر روی این نکته ، ولی باید به تعداد کافی پریز برق در کنار برنامه نویس موجود باشه (و در جایی که راحت دستش بهش برسه ، نه مثلا زیر میز که هر دفعه برای اتصال یک دستگاه جدید به برق ، سرش به میز بخوره)
    تامین ادوات فنی برنامه نویس (کابل شبکه یا پاور ، ماوس ، دی وی دی ، لوازم التحریر ، کتاب ، سویچ ، ...) نباید شامل بوروکراسی اداری یا زمانبر باشه. (یکی از کارمندای مایکروسافت می گفت نیاز به یک وایت برد و ماژیک داشتم ، زنگ زدم به تیم تدارکات؛ از ناهار که برگشتم وایت برد روی میزم بود)
    در مورد اتاق برنامه نویس : نباید مانیتور برنامه نویس ، دید داشته باشه (صفحۀ نمایش و حافظۀ دستگاه ، شخصی ترین ابزار یک برنامه نویس در محل کارش هستن) حتی الامکان باید هر نفر یک اتاق داشته باشه (cubicle ها حریم شخصی رو از بین می برن ، همچنین سر و صدای اطراف مانع تمرکز برنامه نویسا میشه) و در صورت وجود چند نفر در یک اتاق باید طوری چینش داشته باشن که مقابل هم باشن. همچنین با توجه به خستگی چشم برنامه نویس بر اثر کار طولانی با مانیتور (خیره شدن به فاصلۀ نزدیک) بهتره پنچره ای در روبروشون باشه (حالا نه حتما به محیط فضای باز) تا برای استراحت چشم ، به دوردست ها چشم بدوزن.
    مدیران نباید در بحث های فنی بین دو برنامه نویس دخالت کنن. (بذارید خودشون بحث رو به جایی برسونن)
    شفاف باشید. برنامه نویس باید از طرح پروژه ، زمان بندی ها ، زمان جلسات و ... اطلاع داشته باشه. این که یک روز به برنامه نویسی بگید برای امروز عصر یه دمو و اسلاید آماده کن ، برای اون شخص ناراحت کننده است (یادتون باشه که پولی رو که توی جیبتون می یاد ، حاصل کار برنامه نویساست. پس بهشون ارزش بذارید تا خودشون رو نه کارمند شما ، بلکه مسئول موفقیت و شکست یه پروژۀ بزرگ بدونن ؛ اینطوری بیشتر از خودشون مایه میذارن برای پروژه) (Joe Duffy می گفت شده در مایکروسافت روزی تا 16 ساعت هم کار کنم)
    به برنامه نویسا دروغ نگید، کارشون رو چک نکنید (مثلا بررسی میزان دانلود ها). باهاشون مثل بچه رفتار نکنید. زندون درست نکنید. هیچ چیز بدتر از از بین رفتن اعتماد متقابل نیست. (تو یکی از بهترین نقاط تهران رفته بودم مصاحبه ؛ هنگام انتظار برای اومدن شخص مصاحبه کننده ، روی بورد اعلانات رو خوندم که نوشته بود هرکس بعد از ساعت 8:30 بیاد از صبحونه خبری نیست و از 8:45 به اون ور به ازای هر دقیقه دیرکرد جریمه خواهد شد. اینا رو تحمل کردم. موقع مصاحبه ، مصاحبه کننده بهم گفت باید لباس رسمی در شرکت بپوشم. منظورش این بود که شلوار جین نپوشم ، به خاطر همین یه گزینه قبول نکردم ؛ چون احساس می کردم در محیطی مثل مدرسه قراره کار کنم تا یک محیط دوستانه و collaborative)
    اینترنت پر سرعت خیلی خیلی برای کار یک برنامه نویس مهمه و هیچ بهانه ای (از جمله هزینه) برای نداشتن همچین چیزی قابل قبول نیست.
    حتما باید غذا در شرکت و توسط هزینۀ خود شرکت تامین بشه.
    اگر در قسمتی از کار برنامه نویسی خواست از ابزاری غیر معمول (مثلا لیسپ) برای کارش استفاده کنه که مشکلی برای بقیۀ اعضا به وجود نمی آورد ، جلوش رو نگیرید. (نسخۀ پروتوتایپ GC دات نت در سال 1998 توسط آقای Patrick Dussud با Common LISP نوشته شده و بعدا یه مترجم نوشت که کدش رو به سی پلاس پلاس کامپایل کرد)
    با گوش کردن موسیقی در محیط کار (البته توسط هدفون) مشکلی نداشته باشید (برنامه نویسا معمولا به موسیقی خیلی علاقه دارن)
    حتما یک کتابخانۀ شخصی در شرکت داشته باشید و بهترین کتاب های چاپ شده در دنیا رو که مرتبط با پروژه های شرکته ، در اون داشته باشید. (مثلا در شرکت ما تقریبا تمام کتب مربوط به امنیت شبکه و امنیت نرم افزار به زبان اصلی موجودن)
    تا اینجا رو الان به ذهنم رسید. بعدا بازم اضافه می کنم.
    دوستان لطفا فقط اگر مطلبی در راستای هدف تاپیک دارید بنویسید. لطفا به آف تاپیک نروید که خدا آف تاپیک روندگان را دوست ندارد.
    We work in the dark, we do what we can, we give what we have.
    Our doubt is our passion and our passion is our task.
    The rest is the madness of art

  2. #2

    نقل قول: مدیریت برنامه نویسان

    خیلی بحث جالب بود و دید ادم را باز می کنه و ارمانگرا میمونه البته با این که تقریبن هیچ کدوم تو ایران اجرا نمی شه و همیشه برنامه نویس یک چیزی هم بدهکار می شه.(نظر کاملن شخصی است)
    موفق باشید و درود بر همگی

  3. #3

    نقل قول: مدیریت برنامه نویسان

    عالیه ولی آدمو یاد مدینه فاضله می ندازه !
    One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man (Elbert Hubbard)

  4. #4
    کاربر دائمی آواتار ali_kolahdoozan
    تاریخ عضویت
    بهمن 1384
    محل زندگی
    اون سر دنیا
    پست
    1,631

    نقل قول: مدیریت برنامه نویسان

    من 1 سال سعی کردم تا 40 % این امکاناتو البته با چیزهایی دیگری که اینجا نیست فقط برای خودم فراهم کردم . یک جایی بودم یک سیستم داغون با مانیتور 15 داغون با موس از این غیر نوری ها گذاشته بود واقعا دلم برای برنامه نویسهاش سوخت

  5. #5

    نقل قول: مدیریت برنامه نویسان

    دوستان لطفا فقط در مورد مدیریت بهتر برنامه نویسان مطلب بنویسید.
    این بحث ها کاملا مدینۀ فاضله نیست و در بسیاری از شرکت های دنیا داره استفاده میشه (بهتر از این)
    (نه فقط مایکروسافت)
    تو ایران هم هستن شرکت هایی که بخشی از این امکانات رو در اختیار برنامه نویس قرار میدن. (مثل شرکتی که الان توش دارم کار می کنم)
    قرار نیست کسی همۀ این ها رو پیاده سازی کنه ، هدفم اینه که این تاپیک مجموعه ای از recommendation های باشه برای مدیران شرکت ها که اگه اینجا رو مطالعه کردن ، لااقل بدونن یه برنامه نویس به چه چیزهایی نیاز داره تا بتونه آروم و بی دغدغه کار فکری بکنه ؛ بعد تا جایی که امکان و بودجه اش رو داشتن ، اون امکانات رو فراهم کنن.
    We work in the dark, we do what we can, we give what we have.
    Our doubt is our passion and our passion is our task.
    The rest is the madness of art

  6. #6

    نقل قول: مدیریت برنامه نویسان

    یک محیط فوق العاده برای برنامه نویسان: http://www.joelonsoftware.com/items/2008/12/29.html
    اینم عکس هایی ازش: http://picasaweb.google.com/spolsky/FogCreekSNewOffice#
    We work in the dark, we do what we can, we give what we have.
    Our doubt is our passion and our passion is our task.
    The rest is the madness of art

قوانین ایجاد تاپیک در تالار

  • شما نمی توانید تاپیک جدید ایجاد کنید
  • شما نمی توانید به تاپیک ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
  • شما نمی توانید پاسخ هایتان را ویرایش کنید
  •