میخواستم بدونم منظور از fps چیست؟
نرخ فریم چیه؟
چطور قابل کنترله؟
برای چی باید کنترل بشه؟
و....
ممنون.
میخواستم بدونم منظور از fps چیست؟
نرخ فریم چیه؟
چطور قابل کنترله؟
برای چی باید کنترل بشه؟
و....
ممنون.
تعداد فریم تولید شده در ثانیه هستش و مخفف (frame per secound) هر چه قدر fps بالاتر باشه بهتره. اما بنا به دلایلی کنترل کردن اون میتونه مفید باشه:
۱. چون معمولا مانیتورها با فرکانس ۶۰ کار (فکر کنم مگا هرتز) میکنن توی یک ثانیه نمی تونن بیتشر از ۶۰ بار تصویر رو نوسازی کنن پس رسم فریم بیشتر یه عمل بیخود به شمار میره که تنها میتونه به درد تست سرعت بخوره و اگر هم fps بیشتر از ۶۰ داشته باشیم امکان به وجود آمدگی شکست تصویر بالا میره که یه مورد نامطلوب حساب میشه.
۲. توی سیستمهای به غیر از بازی مثل سیستمهای ویدویی نیاز به ایجاد sync هستش که کنترل نکردن اون (کنترل نکردن fps == کنترل نکردن sync) موجب به هم خوردن این سیستمها میشه (کوچول توی این مورد تجربه خوبی رو داره و بهتر از من میتونه توضیح بده).
۳. مورد سوم که منسوخ شده انیمیشن و یا کنترل یازی مثل کی بورد (داخل حلقه بازی) بود که fps بالا موجب میشد که یکسری از عملیات که از تایمینگ استفاده نکردن به سرعت انجام بشن و یا داده اضافی بر حسب واحد زمان تولید بشه که معمولا موردی هستش که آماتورها با اون برخورد میکنن.
برای کنترل fps دو راه وجود داره. بهترین اون کنترل سخت افزاری براساس vsync هستش و راه دیگه محدود کردن fps به کمک تایمر یا حلقه ها هستش. توی هر دو حالت شما میتونید fps بالا رو کاهش بدید اما نمی تونید یه fps بیشتر تولید کنین. مثلا اگر fps شما برابر با ۳۰۰ باشه میتونید اون رو تبدیل به 60 کنید اما نمی تونید fpsتون رو از ۳۰ به ۶۰ برسونید.
vsync همیشه fps رو با نرخ فریم ریت مانیتور تنظیم میکنه و شما هیچ کنترلی روش ندارین و به طور پیش فرض هم اعمال میشه مگر اینکه برنامه و یا درایور اون رو غیر فعال کنه.
من یه چیزی رو نمیفهمم!! بلخره بالا بودن fps خوبه یانه؟
چون:
هر چه قدر fps بالاتر باشه بهتره.باز هم ممنون از توضیحاتتون.چون معمولا مانیتورها با فرکانس ۶۰ کار (فکر کنم مگا هرتز) میکنن توی یک ثانیه نمی تونن بیتشر از ۶۰ بار تصویر رو نوسازی کنن پس رسم فریم بیشتر یه عمل بیخود به شمار میره که تنها میتونه به درد تست سرعت بخوره و اگر هم fps بیشتر از ۶۰ داشته باشیم امکان به وجود آمدگی شکست تصویر بالا میره که یه مورد نامطلوب حساب میشه.
بالا بودن fps برای یه بازی و در مرحله تست خوب هستش. اما برای محصول نهایی و محصولی که قراره بره بازار کنترل نکردن vsync در نتیجه fps میتونه باعث اثرات نامطلوب بشه.
برای یه بازی 2 بعدی باید fps چن باشه؟بالا بودن fps برای یه بازی و در مرحله تست خوب هستش. اما برای محصول نهایی و محصولی که قراره بره بازار کنترل نکردن vsync در نتیجه fps میتونه باعث اثرات نامطلوب بشه.
یه سوال دیگه:
فرض کنید در یک بازی هر 500 میلی ثانیه (فقط برای مثال) تصویر آپدیت میشه! اونقت fps میشه 2؟
ممنون.
درسته یا نه؟برای یه بازی 2 بعدی باید fps چن باشه؟
یه سوال دیگه:
فرض کنید در یک بازی هر 500 میلی ثانیه (فقط برای مثال) تصویر آپدیت میشه! اونقت fps میشه 2؟
ممنون.
ممنون.
درسته
می شه 2