دمت گرم. ممنون از پست ها.

فقط چند نکته اضافه کنم: (مخصوصاً در مورد مقایسه اون عکس)
1- در مورد پلتفرم ها، API ای که در PS3 استفاده می شه، در واقع خود opengl نیست و نسخه تغییر یافته ای از OpenGL ES هست با زبان شیدر CG نه GLSL که مخصوص opengl هست.

2- API ای که در Xbox360 هم استفاده می شه نسخه تغییر یافته direct3d9 هست، و خود d3d9 نیست.

3- Directx در نسخه 11 کاملا با نسخه های قبلی سازگار هست و به این خاصیتش می گه Feature Level که می تونید ساپورت سخت افزار های d3d9 ، d3d10 و 11 رو داشته باشید.

4- تقریبا 99% بازی های ویندوز رو با direct3d می نویسند، و در بقیه سیستم عامل ها opengl تنها و بهترین انتخاب هست.

در کل کسانی که تجربه معمولی هم داشته باشند می دونند که API گرافیکی از کوچکترین بخش های موتور هست. پس خیلی به انتخابش گیر ندین، از اونجا که بیشتر برنامه نویسان بازی با windows کار می کنند، هر کدوم از این دو API رو بنا به سلیقه ،داکیومنت، درایور ها و چیزهای دیگه که داره رو می تونند تست کنند و انتخاب کنند. همونطور که AliR هم گفت واقعا فرقی نمی کنه.
به عنوان مثال در موتور hmrEngine یک DLL ساختم و روی Direct3d11 با حدود 2000 خط کد یک لایه نوشتم که به راحتی می شه برای opengl هم همچین کاری رو انجام داد و حتی در زمان runtime بین API ها با سوئیچ کرد.